Bywają takie sytuacje, kiedy trzeba przerzucić się na pracę albo naukę zdalną. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Szybko się rozpraszamy, nie potrafimy się skoncentrować na zadaniu. Jak można sobie poradzić z takim wyzwaniem?

Od kilku lat pracuję zdalnie. W ten sposób przez jakiś czas także studiowałam. Nigdy nie miałam problemu, żeby wykonywać na czas wszystkie zadania. Może to kwestia samodyscypliny, ale faktem jest, że pewne zwyczaje pomagają przestawić się na pracę sam na sam z komputerem.

Jako że jestem zaprawiona w boju, wypracowałam sobie kilka patentów, które mogą się jeszcze komuś przydać.

1. Wydziel sobie miejsce do pracy/nauki

A nie można w łóżku? No właśnie nie! Łóżko, szczególnie niezaścielone to najgorsze miejsce do pracy. Trudno o koncentrację i wszystkie zadania wykonuje się o wiele dłużej. Poza tym łóżko ma inne przeznaczenie 🙂

Przygotuj uporządkowane biurko lub stół. Do tego dopasuj wygodne krzesło. To jest pierwszy element sukcesu w pracy zdalnej.

Niektórzy twierdzą, że pierwszym ważnym zadaniem każdego dnia jest zaścielenie łóżka. W przypadku pracy i nauki zdalnej najważniejszą sprawę jest odpowiednie miejsce do wykonywania zleconych zadań.

Czysty blat, na którym znajdują się tylko potrzebne rzeczy – to jest to! Nie wierzysz? Porównaj pracę z obu miejsc, o których piszę. Jestem przekonana, że zauważysz różnicę.

2. Zrób harmonogram pracy/nauki

To bardzo ważny punkt. Zapisz dzień wcześniej lub rano co masz do zrobienia. Najlepiej w kolejności od najtrudniejszego zadania do tego najłatwiejszego. Sama świadomość posiadania takiej listy sprawia, że możemy zachować odpowiednią dyscyplinę.

3. Określ godziny pracy/nauki i trzymaj się tego

Bez wiedzy kiedy zaczynamy pracę, i kiedy mamy ją skończyć, trudno o właściwą koncentrację. Będziemy się często rozpraszać, robić to, czego nie powinniśmy, gadać, zaglądać do social mediów. No właśnie, skoro o tym mowa, to:

4. Nie rozmawiaj. Nie zaglądaj do social mediów

Interesuje cię, czy ten youtuber wrzucił już nowy film? Czekasz na wiadomość od chłopaka albo koleżanki na messengerze? Ustal odpowiednie godziny, kiedy możesz zajrzeć i sprawdzić wszystkie interesujące cię wiadomości. I tylko wtedy. Kiedy jest czas na pracę i naukę, świat zewnętrzny nie może cię interesować.

Jeśli pracujesz zdalnie w jakiejś firmie, często musisz komunikować się z zespołem – to zrozumiałe. Powyższe uwagi dotyczą rozmów prywatnych i wszystkich spraw niezwiązanych z obowiązkami pracowniczymi (no i teraz szkolnymi).

Często także zakładam słuchawki żeby nie słyszeć domowników, lub kiedy sąsiad włącza wiertarkę. Słucham wtedy spokojnej muzyki w tle. Jeśli wolisz, mogą to być słuchawki wytłumiające dźwięk.

5. Rób przerwy

Przerwy są bardzo ważne. Warto je także wcześniej zaplanować. W tym czasie możemy zajrzeć do social mediów, wykonać kilka ćwiczeń fizycznych, zatańczyć, wyjść z psem, pomedytować, zrobić kilka ćwiczeń oddechowych. Lepiej jednak unikać surfowania po sieci, bo wtedy nasz mózg wcale nie odpoczywa. Jeśli jednak musisz, to ogranicz ten czas do minimum. Niezmiernie istotną sprawą podczas przerw jest posiłek.

6. Określ stałe godziny jedzenia

Dlaczego? Z bardzo prostego powodu – jeśli jemy o stałych porach, mamy mniejszą szansę, by przytyć (a pamiętaj, że stała praca siedząca może przysporzyć kilka dodatkowych kilogramów, jeśli nie zadbasz o ruch!) Poza tym organizm przyzwyczaja się do określonych godzin, kiedy dostarczamy mu pożywienie. To zdrowy nawyk.

Zazwyczaj mam pod ręką także owoce, migdały, daktyle, naturalny jogurt i orzechy. Tak na wypadek, gdyby trudno było wytrzymać do obiadu.

7. Koncentruj się tylko na jednym zadaniu

Jedno zadanie zrobione – robimy następne. Kiedy wykonujemy zadanie, nie odpisujemy na maile, SMSy, nie tworzymy listy zakupów, ani nie rozpoczynamy następnych działań z listy. Chcesz skończyć o czasie? Koncentruj się tylko na jednej rzeczy.

8. Siedź przy otwartym oknie lub często wietrz pokój

Czy to ważne? Ogromnie. Dopływ świeżego powietrza, lub chociaż niedomknięcie okna w chłodniejszy dzień, powoduje, że nasz mózg może się dotlenić i lepiej pracować. Będziemy sprawniej myśleć i szybciej zapamiętywać.

Zimno? Na szczęście zimy jakoś u nas nie widać, ale mamy koce, ciepłe swetry, bambosze (!) i wszelkie inne puchate kapcie. Do tego ciepła herbata (u mnie zielona), kakao, rumianek, melisa lub w porze jesienno-zimowej mikstura z pomarańczy, cytryny, szczypty kurkumy i imbiru.

Wodę popijam kiedy jest ciepło, lub gdy ćwiczę. Kiedy mam chłodno w pokoju (np. po wietrzeniu mieszkania) woda jest zazwyczaj bardzo zimna i łatwo o ból gardła.

Mam zasadę, że jesienią i zimą podczas pracy utrzymuję organizm w cieple, czyli np. nie jadam niczego prosto z lodówki.

To już wszystkie moje pomysły na sprawny home office.

Mam nadzieję, że któryś z tych sposobów na pracę i naukę zdalną ci się przyda.

Jeśli jesteś zaciekawiony nauką przez internet, tutaj znajdziesz kilka platform z darmowymi, anglojęzycznymi kursami: 10 ciekawych, anglojęzycznych stron z kursami online za free.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *